Original URL: http://www.theregister.co.uk/2014/03/17/alleged_bitcoin_inventor_satoshi_nakamoto_hires_lawyer_clear_name/

They ACCUSED him of inventing Bitcoin. Now, Nakamoto hires lawyer to CLEAR his name

I can't get a job because of Newsweek 'outing', wails man

By Jasper Hamill

Posted in Law, 17th March 2014 12:01 GMT

The man who Newsweek named as the inventor of Bitcoin has hired a lawyer in a bid to clear his name.

Dorian Satoshi Nakamoto of Temple City, California, has released a statement in which he claimed to be so skint that he couldn't even afford an internet connection. He "unconditionally" denied the Newsweek report.

Seeing as the person, or people, who go under the name Satoshi are reckoned to own more than a million Bitcoins, it is extremely unlikely that the real inventor of the cryptocurrency would be short of a bob or two.

In his legal statement, 64-year-old Nakamoto said the first time he even heard about Bitcoin was just before the story broke.

Through his lawyer, Nakamoto said: "After being contacted by a reporter, my son called me and used the word, which I had never before heard. Shortly thereafter, the reporter confronted me at my home. I called the police. I never consented to speak with the reporter."

Nakamoto admitted he had the ability to write computer code, but had been unable to find work as a programmer or engineer for 10 years. This "severe financial distress" caused Nakamoto to cut off his internet connection last year.

He underwent prostate surgery in October 2012 and suffered a stroke in October last year.

"My prospects for gainful employment has been harmed because of Newsweek's article," he said. "Newsweek's false report has been the source of a great deal of confusion and stress for myself, my 93-year-old mother, my siblings and their families."

Newsweek has staunchly defended its "scoop" and backed reporter Leah Goodman. ®

Bootnote

Those whose ideas on the mainstream media were formed a while ago will no doubt remember Newsweek as a prestigious and respected name. However the magazine fell on hard times in recent years and wound up being bought by IBT Media, a company which runs a large range of low-quality SEO focused "news" sites including the various International Business Times offerings. Few of the former Newsweek staff now work for the title.

IBT is said to be wholly owned and controlled by its two founders, Etienne Uzac and Johnathan Davis. The two men reportedly have links with the controversial Korean religious figure David Jang. -Ed