Feeds

Iranian gov mouthpiece Press TV finally gets taken off the air in the UK

'The royal family done it', raves foam-lipped channel

Providing a secure and efficient Helpdesk

Iranian government-backed broadcaster Press TV has finally got its fondest wish and lost its UK broadcast licence, but its martyrdom is self-inflicted rather than the result of any government conspiracy.

The channel, which had a home on the Sky Satellite platform, has been claiming to have been banned since October, saying it frightens the UK establishment. It did get fined £100,000 in December for broadcasting a dodgy interview, and has now lost its licence on the grounds that the body holding said licence (Press TV Limited, the UK subsidiary of the Iranian organisation) wasn't making the editorial decisions.

Ofcom tells us it offered to help Press TV get a licence for its Tehran-based editorial operation, and reminds us that several channels have their editorial operations abroad and that's fine as long as those operations are the ones holding the licence. But Press TV refused such offers, and only the UK office holds a broadcast licence.

Ofcom rules are pretty clear that the body making the editorial decisions has to hold the licence, so the channel will get yanked off the air at midnight Friday.

Which is, arguably, just what Press TV wants. The channel has spent the last four months claiming its licence had already been rescinded on the orders of a British government conspiracy motivated to act by irreverent Press TV coverage of the royal wedding, so it risked looking pretty silly if the regulator had just slapped its wrist and issued a stern warning.

Just to be sure there's no residual sympathy Press TV has apparently "indicated it is unwilling and unable to pay the £100,000 fine", which was levied against the broadcaster after it transmitted an interview with a Newsweek journalist out of context.

But Ofcom isn't withdrawing the licence for that, only because the editorial decisions are being made by a body which doesn't hold the broadcasting licence.

So after tonight we'll have to stick with China Central TV, Russia Today and Fox News for our ideologically-motivated news coverage. ®

Secure remote control for conventional and virtual desktops

More from The Register

next story
Facebook pays INFINITELY MORE UK corp tax than in 2012
Thanks for the £3k, Zuck. Doh! you're IN CREDIT. Guess not
Happiness economics is bollocks. Oh, UK.gov just adopted it? Er ...
Opportunity doesn't knock; it costs us instead
YARR! Pirates walk the plank: DMCA magnets sink in Google results
Spaffing copyrighted stuff over the web? No search ranking for you
In the next four weeks, 100 people will decide the future of the web
While America tucks into Thanksgiving turkey, the world will be taking over the net
Microsoft EU warns: If you have ties to the US, Feds can get your data
European corps can't afford to get complacent while American Big Biz battles Uncle Sam
Don't bother telling people if you lose their data, say Euro bods
You read that right – with the proviso that it's encrypted
prev story

Whitepapers

Choosing cloud Backup services
Demystify how you can address your data protection needs in your small- to medium-sized business and select the best online backup service to meet your needs.
Forging a new future with identity relationship management
Learn about ForgeRock's next generation IRM platform and how it is designed to empower CEOS's and enterprises to engage with consumers.
Security for virtualized datacentres
Legacy security solutions are inefficient due to the architectural differences between physical and virtual environments.
Reg Reader Research: SaaS based Email and Office Productivity Tools
Read this Reg reader report which provides advice and guidance for SMBs towards the use of SaaS based email and Office productivity tools.
Storage capacity and performance optimization at Mizuno USA
Mizuno USA turn to Tegile storage technology to solve both their SAN and backup issues.